flashvortex

Tuesday, October 18, 2011

LATIHAN DALAM PERKHIDMATAN KE- 4, 2011






Aktiviti 1 : Langkah-langkah Sebelum Memulakan Mail Merge

Aktiviti 2 : Membuat Mail Merge

Aktiviti 3 : Menyimpan Dan Mencetak Sijil Yang Telah Siap

Mail Merge (Office 2007)

Aktiviti 1 : Langkah-langkah Sebelum Memulakan Mail Merge

1.1. Menyediakan fail sijil kosong.

(Contoh : sijil_kokurikulum_11)

1.2. Menyediakan fail senarai nama penerima sijil.

(Contoh : senarai_nama_kokurikulum_11)

- Catatan : bahagian atas senarai nama mestilah dikosongkan/tidak perlu tajuk.

Aktiviti 2 : Membuat Mail Merge

2.1. Buka fail ”sijil_kokurikulum_11

2.2. Klik “Mailing”

2.3. Klik “Start Mail Merge” dan klik “Normal Word Document”

2.4. Klik “Select Recipients” dan klik “ Use Existing List”.

2.5. Cari fail “senarai_nama_kokurikulum_11” . Klik “Open”

2.6. Pada ”sijil_kokurikulum_11”, letak kusor pada ruangan “nama ”.

Klik “Insert Merge Field”. Pilih “NAMA”. Klik “Insert” dan “Close”.

2.7. Ulangi proses 2.6 untuk menetapkan “No. Kad Pengenalan”, “Jawatan” dan lain-lain.

2.8. Klik “Preview Results” untuk memastikan mail merge telah berjaya dilakukan.