Tema : Kuasa Literasi
Sejak deklarasi United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) pada tahun 1965, 8 September setiap tahun seluruh dunia merayakannya sebagai Hari Literasi Sedunia.
Menurut UNICEF Malaysia, sekurang-kurangnya sembilan daripada 10 orang dewasa di Malaysia pada hari ini boleh membaca dan menulis – iaitu bilangan yang telah meningkat sebanyak 33% dalam masa 30 tahun yang lepas, disebabkan oleh polisi-polisi pendidikan yang memastikan pendidikan sekolah rendah yang wajib dan peningkatan pendaftaran di peringkat sekolah menengah.
Perangkaan pada tahun 2005 juga menunjukkan bahawa lebih daripada 96% kanak-kanak di Malaysia telah berdaftar di sekolah rendah dengan hampir 98% daripada mereka yang berdaftar pada tahun 2000 telah berjaya menamatkan pelajaran di Darjah Enam.
Namun begitu, pihak kerajaan juga mengenalpasti jurang-jurang yang terdapat dari segi akses, kesaksamaan dan kualiti pendidikan, terutama sekali dalam kalangan kumpulan kanak-kanak yang lemah dan terdedah termasuklah kanak-kanak yang menetap di kawasan luar bandar dan pedalaman dan anak-anak Orang Asli.
Menurut UNICEF Malaysia, sekurang-kurangnya sembilan daripada 10 orang dewasa di Malaysia pada hari ini boleh membaca dan menulis – iaitu bilangan yang telah meningkat sebanyak 33% dalam masa 30 tahun yang lepas, disebabkan oleh polisi-polisi pendidikan yang memastikan pendidikan sekolah rendah yang wajib dan peningkatan pendaftaran di peringkat sekolah menengah.
Perangkaan pada tahun 2005 juga menunjukkan bahawa lebih daripada 96% kanak-kanak di Malaysia telah berdaftar di sekolah rendah dengan hampir 98% daripada mereka yang berdaftar pada tahun 2000 telah berjaya menamatkan pelajaran di Darjah Enam.
Namun begitu, pihak kerajaan juga mengenalpasti jurang-jurang yang terdapat dari segi akses, kesaksamaan dan kualiti pendidikan, terutama sekali dalam kalangan kumpulan kanak-kanak yang lemah dan terdedah termasuklah kanak-kanak yang menetap di kawasan luar bandar dan pedalaman dan anak-anak Orang Asli.