Pencarian bakat baru industri kreatif
TERJEMAHAN dunia kreatif digital sebenarnya sangat luas merangkumi kandungan produksi untuk televisyen, Internet, radio, filem dan juga telefon bimbit. Secara asasnya, pembangunan industri tersebut bergantung kepada kreativiti individu dalam menghasilkan kandungan media bagi keperluan penyiaran, multimedia serta komunikasi. Melihat kepada potensinya yang mampu memberi sumbangan kepada pertumbuhan ekonomi negara, kerajaan telah menjalankan pelbagai inisiatif pembangunan di peringkat nasional.
Antaranya seperti menjalinkan kerjasama dan perkongsian pengetahuan dengan beberapa agensi swasta, pembekal teknologi serta pengamal media. Usaha itu dijalankan bertujuan untuk memperluaskan skop industri berkenaan agar dapat terus bersaing di peringkat global. Salah satu program galakan yang dipacu menerusi kerjasama dengan syarikat penyiaran Astro adalah Anugerah Usahawan Kandungan Generasi Baru (NCA 2009). Program yang dianjurkan untuk tahun kedua itu merupakan inisiatif teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) kebangsaan. Ia telah mendapat sokongan daripada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) serta Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDeC). Menerusinya, tumpuan diberikan kepada penyertaan golongan muda terutamanya pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) untuk menonjolkan kreativiti masing-masing melalui kaedah ekspresi inovatif.
Menurut Pengarah Eksekutif Astro Entertainment, Zainir Aminullah, NCA merupakan platform terbaik mencabar golongan belia supaya berani menyerlahkan kreativiti mereka dalam industri kandungan kreatif.
Antaranya seperti menjalinkan kerjasama dan perkongsian pengetahuan dengan beberapa agensi swasta, pembekal teknologi serta pengamal media. Usaha itu dijalankan bertujuan untuk memperluaskan skop industri berkenaan agar dapat terus bersaing di peringkat global. Salah satu program galakan yang dipacu menerusi kerjasama dengan syarikat penyiaran Astro adalah Anugerah Usahawan Kandungan Generasi Baru (NCA 2009). Program yang dianjurkan untuk tahun kedua itu merupakan inisiatif teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) kebangsaan. Ia telah mendapat sokongan daripada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) serta Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDeC). Menerusinya, tumpuan diberikan kepada penyertaan golongan muda terutamanya pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) untuk menonjolkan kreativiti masing-masing melalui kaedah ekspresi inovatif.
Menurut Pengarah Eksekutif Astro Entertainment, Zainir Aminullah, NCA merupakan platform terbaik mencabar golongan belia supaya berani menyerlahkan kreativiti mereka dalam industri kandungan kreatif.
''Kemajuan dan perkembangan industri ini sebenarnya bergantung kepada bakat kreatif sama ada secara teknikal atau melalui perisian.
''Astro sebagai pemain media sangat memerlukan bakat-bakat ini untuk melengkapkan kumpulan kerja televisyen, kandungan, produksi dan juga digital,'' katanya ketika di temui di pejabatnya di Seri Kembangan, Selangor baru-baru ini.
Dalam usaha memastikan perkembangan dinamik industri berkenaan, ia bergantung kepada kejayaan industri secara menyeluruh. Justeru melalui program tersebut, ia secara tidak langsung dapat mendedahkan para pengusaha dan juga usahawan industri dengan pelbagai komponen sokongan agar mereka dapat bergerak secara komersial dan lebih serius.
''Melalui NCA 2009, pendekatan yang cuba ditampilkan adalah untuk memastikan pembangunan industri kreatif diperluaskan dari pelbagai perspektif seperti animasi, komedi, muzik video dan juga dokumentari,'' jelasnya.